Hvorfor velge et Larsen puslespill
- De yngste lærer motoriske ferdigheter med puslespillbrikker de husker
- Eldre barn leker og lærer om mange forskjellige temaer
- Selv-sjekkende brikker oppmuntrer barna og hjelper med konsentrasjonen
- Ekstra tykke og solide brikker
- Laget i Norge av resirkulert kartong/papp
- Larsen puslespill sitt sortiment har blitt utviklet over 60 år
- Masse tanker og vurderinger ligger bak hvert enkelt spill
- Alle materialer er 100% resirkulerbare
- Vi har hundrevis av spesiallagde stanser for vårt sortiment av moro og lærerike puslespill, mange er også spesialtilpasset til spillene
Barn av alle aldre lærer tålmodighet og tro på seg selv, men pass på at de yngste ikke får spill som er for vanskelige. De vil heller legge ett passelig vanskelig puslespill om og om igjen fremfor å streve med et som er for vanskelig.
Formater/størrelser
Fra ca. 1960 har vi arbeidet med det samme formatet. Det er vårt MAXI format som er 28,5 x 36,5 cm. Ved å dele dette formatet i 2 eller 4 får vi også puslespill i mindre størrelser. Puslespill i MIDI og MINI format har blitt produsert siden 1972. Vi produserer fortsatt kun puslespill i disse 3 størrelsene.
MAXI
- Produsert som ett enkelt 36.5x28.5 cm puslespill
- Antall brikker fra 15 til 140
MIDI
- Produsert som sett av 2 18.3x28.5 cm puslespill
- Antall brikker fra 10 til 35
MINI
- Produsert som sett av 4 14.3x18.3 cm puslespill
- Antall brikker fra 5 til 14
Brikkenes utforming
Det er viktig at de yngste får puslespill som har brikker med forskjellige fasonger, ikke de tradisjonelle puslespill brikkene som mange produsenter tilbyr. Vi stanser ut brikkene med så stort trykk at du kan se deres fasonger i underlaget. Når barn pusler med våre puslespill ser de mer på brikkenes fasong enn de ser på bildet.
Mange av våre puslespill har fasong som dyr og andre figurer. Dette gjør det litt lettere for barna, og de synes det er morsomt å gjenkjenne figurene.
For barn som enda ikke har full styring på hendene har vi laget puslespill der hver brikke ligger stødig innenfor sin egen ramme. Slik kan barna plassere hver brikke uten å dytte nabobrikkene bort fra deres plasser.
Spørsmål og svar puslespill
I 1971 begynte vi å produsere det vi kalte «Problem pussel». Dette er puslespill med et problem knyttet til hver brikke. Det første Problem pussel vi laget var Flagg-Pussel. Hver brikke med flagg og hovedstad passer kun ved rett land. Alle brikkene er forskjellige selv om de ser like ut.
Snart fulgte Problem pussel med matematikk, dyr, bokstaver, ord og setninger, klokka, trafikk skilt mm. Det gode med disse puslespillene er at du må ta hver brikke i hånden og plassere den ved det korrekte svaret. Hvis brikken passer vet du straks at svaret er rett, og dette gjør puslespillene til et effektivt læremiddel.
Problem pussel ble straks populære også i skolene. Med mange puslespill i klassen kan elevene arbeide individuelt med puslespill som passer den enkelte, og de kan jobbe i sitt eget tempo. Arbeidet blir lystbetont og elevene jobber effektivt uten å vite at de jobber.
Puslespill med dobbel ramme
I 1998 spurte en kunde oss om å lage et puslespill med kroppen. Vi måtte sette oss og tenke på hvordan vi kunne lage et slikt puslespill på en meningsfull måte, og dermed oppsto ideen om puslespill med en fast ramme på innsiden av den ytre rammen. Dermed fikk vi et tradisjonelt puslespill i midten, og omkring er det 20 brikker med kroppsdeler. Brikken med øre passer kun ved pilen som peker på guttens øre osv.
Det samme konseptet har siden blitt brukt for Flagg- og kart puslespill, Learning English- og Natur puslespill.